|
|
|
|
55 |
|
|
27-8-2008 |
|
|
|
Marka sayısı 4 yılda 39`dan 55`e yükseldi. |
|
|
Türkiye, dünyada otomotiv alanında çok önemli bir rekoru elinde bulunduruyor. Üretim, satış veya ihracat alanlarındaki rekor değil bu. Marka ve model sayısında dünya rekortmenliği..
Haber: Emre ÖZPEYNİRCİ
Bugün Türkiye, dünyada otomotiv alanında çok önemli bir rekoru elinde bulunduruyor. Öyle üretim, satış veya ihracat alanlarındaki rekorlardan bahsetmiyorum. Türkiye bugüne bugün marka ve model sayısında dünya rekortmeni. Evet, yanlış duymadınız. Neredeyse dünyada satılan tüm marka ve modeller Türkiye`de satılıyor..
Geçtiğimiz hafta, Otomotiv Distribütörleri Derneği`nin (ODD) hazırladığı detaylı marka satış raporlarını inceledim. Önüme sektörün rekor kırdığı 2004 yılı sonuna ait raporla, bu yılın Haziran ayı sonu itibariyle yayınlanan raporu koydum. Son 4-5 yılda marka ve model sayısında önemli bir artış olduğunu biliyordum, ama bu kadarını inanın ben bile tahmin etmemiştim. Özellikle, otomobil satışlarının tarihi rekor kırdığı 2004 yılında, Türkiye`de faaliyet gösteren marka sayısı 39`muş. Bu 39 marka 2004 yılında Türkiye`de binek ve hafif ticari olmak üzere toplam 323 farklı modeli Türk tüketicisinin beğenisine sunmuş.
16 yeni marka
2008 yılı Haziran sonu itibariyle gelinen nokta ise gerçekten inanılmaz. Marka sayısı 39`dan 55`e yükselmiş. Çinliden Hintliye, İranlıdan Koreliye kadar tam 16 yeni marka Türkiye`ye giriş yapmış. Bu markalardan 12`si ilk kez Türkiye pazarına giriş yaparken 4`ü ise daha önce ticari araç satışı yapan, ama son dönemde hafif ticari modelleri piyasaya sunan markalardan oluşuyor. 2004 yılında bu yana Türkiye`de faaliyete geçen markalar arasında İngiliz Bentley, İtalyan Bugatti, Çinli Chery, Amerikan Dodge, Rus GAZ, İtalyan Lancia, İranlı Samand, İtalyan Lamborghini, Hintli Mahindra, Malezyalı Proton(yeniden girdi), Koreli Ssangyong yer alıyor.
Yani son 4 yılda enflasyon bile tek haneli rakamlarda dolaşırken, marka sayısında yüzde 41`lik bir artış yaşanmış. Aynı dönemde marka sayısında yaşanan artış kadar olmasa da model sayısında da belirgin bir yükseliş var. 2004 yılı sonunda Türkiye`de 323 farklı model satılırken bugün geldiğimiz noktada bu sayı 400`e yükselmiş. Yani marka sayısı yüzde 41 artarken, model sayısı ise son 4.5 yılda tam yüzde 25 artmış.
Yıl sonunda artacak
Kuşkusuz daha 2008`in ilk yarısındayız. Yıl sonunda marka ve model sayısı daha da artacak. Çünkü daha şimdiden yepyeni markalar Türkiye`de faaliyete geçeceklerini açıkladı. Bunlar arasında Çinli Geely, Great Wall, DFM, Hafei yer alıyor. Türkiye`de distribütörlerini seçen bu markalar bu yıl içinde faaliyete geçmeye hazırlanıyor. Yani yıl sonunda marka sayısı 60`a model sayısı ise 400`ün üzerine çıkacak.
Açıkçası her ülkede kaç markanın kaç modeli olduğuna ilişkin toplu bir veri yok. Her ülke kendi resmi kuruluşları aracılığıyla bunları açıklıyor. Ama uzmanlar ve otomotiv yetkilileri, Türkiye`nin bu alanda önemli bir rekora sahip olduğunu belirtiyor. Gerçekten de bugün Amerika`ya özel bazı marka ve modeller ile Çin`de henüz yurtdışına açılmayan markaların dışında tüm marka ve modeller Türkiye`de satılıyor veya satışa çıkacak. Bu durum, üretim ve ihracatta son yıllarda rekor kırarak dünyada söz sahibi olmaya başlayan Türkiye`ye duyulan güvenin de bir göstergesi. 70 milyon nüfuslu Türkiye`de bugün 1000 kişiye düşen otomobil sayısı dünya ortalamasının çok altında. Bu da kuşkusuz gelecek için bir potansiyel yaratıyor. Bu potansiyel sonucunda da tüm markalar Türkiye`de yer almak için adeta birbirleriyle yarışıyor. Önümüzdeki yıllarda Cadillac, Corvete ve Infinity gibi markaların da Türkiye`ye girmek istediklerini belirtmem de fayda var.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|