|
|
|
|
48 |
|
|
27-7-2008 |
|
|
|
4*4 Kullanırken dikkat edilecek unsurlar; |
|
|
Arazi araçlarına olan talep gün geçtikçe artıyor. Gerek şehiriçi gerek arazide olsun çoğu sürücü bu araçları, temel sürüş tekniğini, yüksek güvenlik unsurlarını ve hangi aracın arazi görüşüne uygun olduğunu bilmeden satın alıyor ve kullanıyor. Arazi kullanımında belirli kurallara uymak gerekiyor. Bu kuralların tümü basit, mantıklı ve hatırlanması kolaydır. Uyulması gereken ilk kural, dikkatli ilerlemektir. Off-road yaparken şunlara dikkat edin:
* Yanınızda her zaman kriko (yanında bir destek takozu ile beraber), çekme halatı ve yangın söndürücü bulundurun. Ayrıca bir kürek, balta, su, ekstra yiyecek ve giyecek, uyku tulumu, motor için fazla kayış, takviye kabloları ve bir pompa (lastiklerin havasını azaltmak, gerektiğinde tekrar şişirmek için) taşımanız, zor durumlardan kolaylıkla kurtulmanızı sağlayacaktır.
* Yakınlarınıza gideceğiniz yeri söyleyin. Gittiğiniz yerin bilinmesi sizin açınızdan iyi olacaktır.
* Araziye iki araçla çıkın. Araçların en azından birinde bir vinç olması güç durumlarda işinizi kolaylaştıracaktır.
* Sakın kendi belirlediğiniz yolu izlemeyin. Mutlaka daha önce geçilmiş yolları tercih edin. Eğer yoldan geçemiyorsanız yolun zeminini düzeltmeye çalışın, vinci kullanın veya geri dönün.
* Zeminin çok bozuk olduğu yollarda aracınızdan inerek yürüyün ve kendinize en uygun rotayı belirleyin. Eğer ihtiyaç duyarsanız, izlediğiniz yol boyunca size rehberlik edecek bir kişiyi yanınızda götürün.
* Dik bir yamacı tırmanmadan önce mutlaka araçtan inin ve yamacın arkasında ne olduğuna bakın. Yamacın arkasında başka bir tepe, araç veya herhangi bir engel olabilir.
* Sizi zorlayan durumlarda inat etmeden geri çekilin ve başka yollardan ilerlemeye çalışın.
* Havanın durumunu devamlı kontrol edin ve hızlı hava değişimlerine karşı dikkatli olun.
* Her zaman dikkatli ve yavaş ilerleyin.
* Arazi aracı kullanırken bir kayaya ve kütüğe çarparsanız, etkiyi direkt olarak direksiyonda hissedersiniz. Yaralanmalardan kaçınmak için baş parmaklarınızı direksiyon dışında tutmanız gerekir.
* Kaputun üstünden bakın ve önünüzde ne olduğunu görmeye çalışın. Aracınızı yavaş kullanarak engelleri aşmaya çalışın. Gözünüzün gördüğü her yönü mutlaka kollayın.
* 4x4 arazi kullanırken çevreye zarar vermemek, dikkat edilecek en önemli konulardan biridir. Büyük ve geniş lastikler yükü dağıtacağından yolu bozmayacak ve kötü yarıklar açmayacaktır.
* Havası indirilmiş lastik arazide rahat kullanım sağlar. Büyük lastik kullanmak kadar havası inik lastik de dönüşlerde yardım eder ve kaymayı önler.
* Yumuşak süspansiyonlar aksların daha iyi işlemesini sağlayarak, dört lastiği de yolda tutar. Lastikleri kaydırmayacak ve hıza göre ihtiyacı karşılayacaktır.
* Diferansiyel kilidine sahip bir aracın kötü şartlar altında kayma şansı azalır. Ancak sert dönüşlerde açık bir diferansiyelin yapmayacağı tepkileri vererek aracın kaymasına yoldan çıkmasına neden olabilir. Doğru aks ve / veya şanzıman seçimi, yukarıda belirtilen hususlarla birleştiğinde, hem yavaş ve sabit bir hızlanma sunar hem de sürücünün daha fazla zevk almasını sağlar.
* Vinç, arazide zor durumda kalan aracınızı kurtarmanızı büyük ölçüde kolaylaştırır.
* Zor koşullları göz önünde bulundurarak her türlü alet ve ekipmanı yanınızda bulundurmanız, size büyük kolaylık sağlar.
KUMA BATAN ARAZİ ARACINIZ İÇİN NE YAPMALISINIZ;
Aracın hakimiyetinin zorlaştığı yerlerde (kum, çamur veya kar) çekiş kontrolünü kaybederseniz direksiyonunuzu sürekli sağa- sola çevirin. Bu hareketler lastiğinize yol kavrama şansını verecektir. Eğer bu kavrama metodu işe yaramazsa mutlaka durun. Aracı kurtarmak için gaz pedalına her yüklendiğinizde tekerlekler boşa dönecek ve sizi kaldığınız yere daha da saplayacaktır. Öncelikle geri çıkmayı deneyin ve daha önce üstünden geçilmemiş rotalar çizmeye özen gösterin. Lastiklerinizin çekiş güçünü yeniden kazanması için sert zeminlerde ilerlemeye çalışın.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|