|
|
|
|
36 |
|
|
12.2.2008 |
|
|
|
Otomotiv ve siğorta birlikteliği TRAMER |
|
|
Ülkemizin ekonomisinde önemli değere sahip iki sektörün esasen çok ortak noktaları var.
Her şey biryana müşteri profili aynı. Müşteri profili aynı olunca ortak noktanın olmaması mümkün değildir. Konuyu biraz açalım isterseniz! TÜİK’ in Temmuz verilerine göre Türkiye’ de tescilli karayolu motorlu taşıt araç adedi 12,660,000 adet dir. Tramer verilerine göre bunların yaklaşık 10 milyon adedinin Trafik Sigortası 3.5 milyonunun ise Kasko sigortası var. Demek ki; 10 milyon müşteri zaten ortak ve müşteriler bu iki sektörden farklı hizmetler alıyorlar.
Örneğin; herhangi bir otomobil sahibi otomobilinin bakımı yada arızası için otomotiv sektöründen hizmet alıyor, kaza yapıp hasarı olduğunda ise sigortacıdan hizmet alıyor. Hasar anında değiştirilen parçaların ve işçilik masraflarının bedelini ise sigortacı oto servisine ödüyor. Görüleceği gibi müşteri ve servis vasıtasıyla bu iki sektörün endirekt bir ilişkisi var.
Sigorta sektörünün toplam üretimi içindeki payı yaklaşık %40’ ı bulan iki ana branşı Kasko ve Trafik sigortaları olduğuna göre, otomotiv sektörü de yedek parça ve işçilik gibi konularda, servislerinin yaşamının büyük bir bölümünü sigorta şirketlerinden karşıladığına göre, eskilerin tabiri ile birbirinden ekmek yiyen iki sektörün elbette ki çok ortak noktası ve birbirleri ile paylaşacak çok konuları olacaktır.
Bu konuyu zaten sektörün tüm yetkilileri ve derginizi okuyan herkes eminim ki benden daha iyi biliyorlar, o nedenle fazla ahkam kesmeden sorunuzun temel noktasına parmak basarak kendi görüşlerimi aktarmak istiyorum. Daha önceki sayınızda TRAMER’ in nasıl bir kurum olduğu ve faaliyetleri konusunda konuşmuştuk.
Tramer; tüm motorlu taşıtlarla ilgili her türlü sigorta poliçelerinin ve hasar verilerinin tutulduğu bir bilgi merkezidir. Özetleyecek olursak mevcut durumda; Trafik, Kasko, Yolcu Taşımacılığı gibi sigorta verilerinin tamamı veri tabanımızda bulunmaktadır. 2008 yılı başından itibaren ise Yeşil Kart (Green Card) ve 2008 yılının ilk çeyreğinden sonra ise Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza gibi sigorta verileri tutulmaya başlanacaktır.
Bu bağlamda baktığımızda Tramer çok önemli bir veri bankası konumundadır. Otomotiv sektörünün işine yarayabilecek önemli veriler mevcuttur. Araç türü, marka, model, araç sahibi profili v.s. bazında önemli istatistiki veriler bulunmaktadır.
Muhtemelen marketing çalışmaları, yedek parça ve servis hizmetleri bazında yararlanılacak bilgiler elde etmek mümkün olabilecektir. Sektörünüzün mesleki örgütleri koordinasyonu ve aracılığı ile yapılacak ortak çalışmalar sonucunda, veri yapılarımız gözden geçirilerek çeşitli projelerin üretilebileceğine inanıyorum. Tramer, her iki sektör arasında bir köprü görevi görebilir.
Diğer taraftan; sektörün beklentilerini sektör yetkililerine bırakarak ben Tramer olarak beklentilerimizi söylemek isterim. Her iki sektörün karşılıklı beklentileri ise bahsetmiş olduğum ortak çalışmalar sonucu belirlenebilir.
Otomotiv sektörünün üretmiş olduğu araçların yada ithal etmiş olduğu araçların detaylı bilgilerinin VIN numarası bazında merkezimin çok işine yarayacağını düşünüyorum. Bu bilgiler vasıtasıyla hem üretilen poliçelerin doğru düzenlenmesini sağlamak böylece veri kirliliğini önlemek ve daha doğru istatistikler üretmek mümkün olabilecektir. Doğru bilgilerden gerek sigortalı gerekse kazalarda mağdur olan vatandaşlar da yararlanmış olacaktır. Bu veriler ile sigorta ve hasar verilerini örtüştürerek Hazine Müsteşarlığı, Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı’nın işine yarayabilecek verileri de üretmek mümkün olabilecektir. Otomotiv sektörü ile de bu veriler sayesinde senkronizasyon sağlamak daha kolay olabilecektir diye düşünüyorum.
Diğer taraftan; Tramer sistem alt yapısı kullanılarak, servislerde işlem gören hasarlı araçların sigorta işlemleri konularında çeşitli entegrasyonlar kurularak her iki sektörün işlemlerini kolaylaştırıcı yada uyuşmazlıkları giderici mekanizmalar kurulabilir. Esasen bu işlemlerin her biri bir cümle ile anlatılabilecek derecede basit olmayıp her biri ayrı bir bilişim projesidir. Her iki sektörün beklentileri de aşağı yukarı bellidir, muhtemelen birçok yetkilinin düşünüp teknik olanaklar elvermediği için üretemediği projeler vardır, bunları gerçekleştirmek için Tramer bir vesile olabilir. Bu nedenle yetkili kurullar vasıtasıyla bunlar tartışılarak projeye dönüştürülebilir diye düşünüyorum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|